Det var i hvert fald ikke de kreative ideer, der manglede, da min svoger sammen med en anden kollega i restaurationsbranchen sidste år gik i gang med at indrette en helt ny restaurant, som på mindre end et halvt år udviklede sig til at være en overraskende stor succes.
De to forholdsvis unge mænd med uddannelser som henholdsvis kok og tjener, inviterede venner og bekendte til at komme med gode ideer til indretningen, og selv deltog jeg i flere møder i de hyggelige lokaler, som de to initiativtagere havde lejet sig ind i.
En af de gode ideer var efter min mening, at de tre rækker af borde i restauranter skulle have hver sit navn i retning af Gourmetgade og den slags. Den ide var alle i flokken vist enige i, og der blev hurtigt bestilt nogle gadeskilte, så navngivningen kunne være synlig for gæsterne allerede fra den første åbningsdag.
I kraft af, at vi var så mange til at komme med gode ideer, viste det sig også, at der stort set intet var glemt af de detaljer, der er med til at få restaurationsgæster til at føle sig godt tilpas. For eksempel nævnte en af de selvbestaltede indretningsarkitekter, at vi ikke måtte glemme at få placeret et par udendørs askebægre fra displaylager.dk, for der må jo ikke ryges i sådan en restaurant, så rygerne skal have de bedst mulige forhold udendørs.
Et par af de kvindelige medlemmer af gruppen var faktisk rigtig gode til at tænke på udsmykning af restaurationslokalet, og de havde den ide, at der skulle være tale om en skiftende udsmykning af væggene, så de foreslog nogle helt almindelige snaprammer – http://www.displaylager.dk/snaprammer på væggene, så det ville være hurtigt at udskifte fotos eller grafik af en eller anden art.
Der blev under planlægningen også talt meget om udsmykning på selve bordene. Blomster er selvfølgelig en dekoration, som alle mennesker kan lide at se på, men vi var nu enige om, at det er vigtigt, at de ikke fylder for meget især i højden, for så kan de være generende for samtalen mellem gæsterne ved bordet.
Konceptet i de to unge menneskers restaurant var helt fra starten, at der skulle være tale om et menukort med et forholdsvis lille udvalg indenfor de forskellige kategorier. De ville hellere koncentrere sig om mad af høj kvalitet end et alenlangt menukort. Derfor blev vi hurtigt enige om, at en del af den faste pynt på bordene skulle være nogle pæne menukortholdere, så gæsterne kan kaste sig over menukortet lige så snart, de har sat sig ved bordene. Og det sparer i øvrigt også tid for serveringspersonalet, at man ikke skal komme med en stak fint indbundne menukort til bordene.
Selv kan jeg tage æren for en lidt speciel ide, som også blev gennemført. Udenfor restaurantens toiletter er der et ret stort forrum, så jeg foreslog, at der blev placeret nogle flotte afspærringsstolper i rustfrit stål med tykke, røde reb imellem, så der blev dannet en indgang til hvert toilet. Det sender et signal om en vis fornemhed.