Hvis du er en af dem, der har været med lige fra internettets spæde start, ved du, at der er sket ufatteligt meget, siden de første hjemmesider blev designet og programmeret. Du husker uden tvivl de blinkende postkasser, der var symbolet på kontaktsiden – og de allesteds nærværende besøgstælle, der med svingende held viste gæster, hvor mange andre besøgende, den pågældende hjemmeside havde haft.

Dengang var alle på nettet forbundet via en stationær computer – i dag er det i høj grad mobile enheder som smartphones og tablets, der dominerer. Og det stiller så helt nye krav til designet, hvor elementer som responsivt design pludselig bliver vigtigt. Det dur jo ikke, hvis en hjemmeside ikke kan ses korrekt på en smartphone, når nu en fjerdedel af de besøgende på hjemmesiden kommer fra den slags enheder, vel?

Webdesign anno 2014 – og fremad

Nogle vælger at alliere sig med et traditionelt reklamebureau, når en hjemmeside eller webshop skal designes. Andre vælger en freelance webdesigner med speciale i webdesign. Sidstnævnte kategori leverer oftes de bedste resultater, for specialisering er nærmest en nødvendighed med den fart, udviklingen på området har taget. Det er ikke længere muligt at “tage” det trykte medies design og klaske på en hjemmeside – det fungerer ganske enkelt ikke, som det skal.

Elementer som optimering af grafik for at gøre dem så små som muligt målt i kilobytes er også vigtigt. En hjemmesiden skal designes, så den loader hurtigt – også på en mobiltelefon.

Webshops og det visuelle

At e-handel er booming business, er der vist ikke længere nogen, der benægter. Og også her er udviklingen enorm. I dag er der meget store krav til det designmæssige, for de potentielle kunder ønsker troværdighed, gode produktbilleder (de kan jo ikke røre ved produkterne) og igen: Hurtig loadtid. Dette er vigtigt – også i relation til søgemaskinerne, der jo bedømmer en hjemmesides hastighed som en del af de mange faktorer, der påvirker placeringen i søgemaskiner.

Også her er freelancerne helt fremme. Du kan se en lang række eksempler på moderne og velfungerende webshop design her for eksempel: http://www.jau.dk/webshop-design/

Ofte er webshops opbyggede i såkaldte Content Management systemer, der ofte sætter en række begrænsninger for det designmæssige, og her er det blot endnu vigtige, at der arbejdes professionelt med de muligheder, der nu engang er i det pågældende system. De mange standard designs, som webshopudbyderne tilbyder, er sjældent gode nok, og en forretningsdrivende med planer om at sælge online må derfor beregne design som en del af budgettet.

HEr på redaktionen glæder vi os over den voldsomme udvikling inden for webdesign og webshopdesign – vi elsker jo alt, der med omtanke er designe til både at se godt og fungere.