En af mine gode venner, Georg, har i godt en halv snes år drevet en murerforretning, som han har haft pæn succes med. Og succesen har været der til trods for, at han i al sin tid som selvstændig erhvervsdrivende har været i meget hård konkurrence med den største og ældste murerforretning her i byen.

Men så sidste år skete der det, at indehaveren af Georgs konkurrent valgte at stoppe på grund af sygdom, og derfor fik Georg pludselig muligheden for at købe sin værste konkurrent og med ét slag gøre sin egen virksomhed godt og vel tre gange større.

Han valgte at købe sig til grundig vejledning hos både revisor og advokat, og resultatet blev, at han købte den store murerforretning. Det skete efter et grundigt forarbejde, men jeg kan huske, at Georg et par dage efter handelen fortalte mig, at nu fik han da for alvor travlt, for nu skal det kommunikeres ud til offentligheden, at byen har fået et stort og velrenommeret murerfirma.

Jeg er nødt til at få professionel hjælp, fortalte Georg, for jeg skal have udarbejdet det, som reklamefolkene kalder en corporate identity, for begge de to oprindelige firmaer har jo et ganske godt ry, så nu skal det kommunikeres ud til folk, at de dyder, der har kendetegnet de to fusionsforretninger, føres videre i det nye firma.

Det kan jeg bestemt godt se vigtigheden af, og jeg bakkede fuldt op bag Georgs plan om at købe sig til gennemførelsen af den opgave. Han fortalte, at han allerede havde haft den første kontakt med et reklamebureau i Aarhus, som han var blevet anbefalet til den type opgaver.

Georg fortalte, at han var blevet overrasket over, hvor professionelt bureauet tilsyneladende går til værks, og han var helt sikker på, at han kunne have tillid til, at bureauet kunne løse opgaven til hans fulde tilfredshed.

Bureauet havde slået fast, at det er vigtigt at få skabt en visuel identitet til den nye fusionsforretning, for folk i almindelighed opfatter bedst ved hjælp af synet, og så er det vigtigt, at et firma, der ønsker at vokse, har et logo, som folk kan identificere firmaet med.

Manden fra reklamebureaet havde nævnt for Georg, at bureauet har en ekspert i logo design i Aarhus, så de ville lade ham gå i gang med opgaven med at designe et ny logo, som kan skabe genkendelse hos alle, der ser det og forbinde netop det synsindtryk med hans nye fusionsfirma og straks komme til at tænke på murerarbejde af høj, håndværksmæssig kvalitet.

Selv tænkte jeg lidt over, at det da vist vil blive en kostbar omgang for Georg, men jeg er da godt klar over, at branding af sådan en forretning er uhyre vigtig for omsætningen, for det skal jo helst være sådan, at folk i almindelighed tænker på Georgs firma først, hvis de skal have udført en eller anden form for murerarbejde. Jeg læste en del om branding strategi hos Purelines i øvrigt.

Men jeg blev da lidt chokeret over, at Georgs budget for markedsføring det første år er på over 100.000 kr.