Vi designere sidder ofte med en mere eller mindre korrekt fornemmelse af, at vi skal eftergøre virkeligheden, når vi designer i det elektroniske univers. I nogle tilfælde er det en rigtig fornemmelse – men i andre er der tale om en forudindtaget holdninger, der ikke er evidensbaseret i empiriske data fra brugerundersøgelser etc. Et rigtig godt eksempel er de efterhånden utallige hjemmesider, der tilbyder såkaldte chancespil – altså roulette, casino, enarmede tyveknægte og odds med mere. Her har der været en tendens til at forsøge efterligning af de virkelige kasinoer og spillesteder tidligere – men i dag er det billede vendt. Hvorfor?

Ny generation af spillere

Det, der først og fremmest har skubbet til den udvikling, er det faktum, at for eksempel Danske Spil og andre som bet365 har skabt nye universer, som nye generationer har taget til sig. Disse nye online gamblere ville slet ikke føle sig hjemme i et gammeldags casino – medmindre de tilhører den relativt lille gruppe, der spiller både i virkeligheden og på nettet.

Faktisk er netop universer som dem, der findes i rigt mål for eksempel her: http://www.casinoguide.dk/ blevet voldsomt populære de senere år, og i dag er der sket en ganske pudsig udvikling, når vi taler om design:

Kasionerne efterligner nettet

Mange kasinoer er i dag udrustede med spilleautomater, der nærmest simulerer det univers, vi kender fra online casinoerne – i stedet for det omvendte. Det er selvfølgelig både takket være en teknologisk udvikling – men sørme også for at tækkes den målgruppe, der udspringer fra online generationen. Og det er en ikke uinteressant målgruppe for dem, der driver virkelige casinoer.

Det er generelt en yderst interessant verden at kigge på, for vi ser design og bruger-interface i den virkelige verden begynde at tilpasse sig internettets normer, hvor vi tidligere så det modsatte. Det er og bliver en spændende udvikling at følge!