Hvis du er gammel nok, kan du sikkert huske de hjemmesider, der i 1990’erne og helt op i begyndelsen af 2000’erne gik online med blinkende postkasser, man kunne klikke på, når man skulle sende en email? Og det hele bygget i frames og ofte med programmet Frontpage – en vederstyggelighed fra Microsoft, der i den grad inficerede nettet med mere eller mindre ubrugelige hjemmesider. I dag ser det heldigvis (for det meste) ganske anderledes ud. Designet er vokset med opgaverne og med de stadigt stigende krav til hurtigere hjemmesider, versatibilitet på tværs af platforme og så selve den dybere liggende psykologi, som design jo altså også handler om.

Tag for et eksempels skyld et kig på denne side om design af hjemmeside

Første indtryk er, at her sker der godt nok ikke så meget designmæssigt – men det er uden tvivl bevidst fra designerens hånd. For klikker man sig lidt videre, kommer der flotte eksempler på webdesign:

Eksempler på webdesign

Selve forsiden på den omtalte hjemmeside er barberet for alt unødigt – budskabet træder frem og det samme gør den enkle kontaktformular, der gør det nemt at komme i kontakt med en webdesigner. Det er faktisk godt tænkt! Underspillet minimalisme i forhold til det emne, hjemmesiden handler om, der jo ubetinget ER hjemmesidedesign. Det er den slags underfundige statements, vi godt kan lide her på DesignDebatten!

Certificeret hjemmesidedesigner

Den pågældende designer – Jacob Leander – er da også certificeret designpartner for ScanNet, der jo er en af de større udbydere af shopsystemer til danske og udenlandske ekøbmænd. Og netop når det handler om e-handel, er det jo at de vigtige psykologiske effekter for alvor får betydning. Her kan et forkert farvevalg påvirke troværdigheden i negativ retning. En forkert placeret knap eller indkøbskurv kan fuldstændigt ødelægge shoppens konverteringsevne. Og den slags er der ikke råd til for en e-købmand i et kompetitivt marked.

Vi her på redaktionen følger nøje udviklingen i webdesign, og vi lægger ikke skjul på, at vi er begejstrede for, at de fleste bureauer i dag er gået væk fra Flash. Undtaget herfra er de popsmarte københavnske webbureauer, for hvem kundernes forretning ikke har stor betydning i forhold til deres egne muligheder for “kreativ frihed”. Men det er en helt anden snak. Hvad er DIT  bud på godt hjemmeside design anno 2014/2015?