Design er mange elementer, og det er en udbredt misforståelse, at design alene handler om noget visuelt. Begrebet design handler også om GUI – Graphic User Interface og om UI – User Interface. Og det betyder, at for eksempel valg af betalingsløsning på en e-handelsløsning i høj grad er et designelement. Desværre et element, mange overser. I denne anmeldelse ser vi på en betalingsløsning, der giver forbrugerne mulighed for afbetaling af køb på webshops, uden det koster dem hverken renter eller gebyrer. I øvrigt en løsning, der er anbefalet af FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel, der skriver således om ViaBill.

ViaBill

Kort fortalt er ViaBill et slags lag ovenpå de betalingsløsninger, der ellers findes. Fidusen i systemet er, at køberne af varer på en webshop kan vælge at betale i flere afdrag UDEN at betale renter og gebyrer. Det gør det nemmere for en potentiel kunde at tage en købsbeslutning, når for eksempel vaskemaskinen kan købes på afbetaling rentefrit.

For sælger er det også en glimrende parameter til at hente mere salg. Selve webshoppen betaler et gebyr for indmeldelse i systemet – et såkaldt oprettelsesgebyr, der er afhængigt af butikkens omsætning. Derefter betales et årligt vedligeholdelsesgebyr på 491 kroner.

Webshoppen modtager den fulde betaling for varen i løbet af få dage – også selvom kunden betaler over flere afdrag. Kunden betaler nemlig til ViaBill i stedet, og det er ViaBill, der har evt. bøvl med opkrævning etc.

Virker det så?

Ja – det må vi sige, at det gør. Nu er det jo ikke sådan lige at teste i en fart, så vi har været i kontakt med tre webshops, der i hver deres segment sælger til danskere og alle har ViaBill som mulig betaling.

To af de tre webshops melder om en salgsfremgang på ca. 20% – den tredje (der sælger ret dyre varer) har oplevet en fremgang på næsten 35% med ViaBill. Alle tre webshops har kalkuleret, at de trods startgebyret har en god forretning på at benytte ViaBill.

Lad os runde af med anmeldelsen, der er et sammenskriv af tilbagemeldinger fra de tre webshops: